dinsdag 3 november 2015

Dankbaar

Ik ben de afgelopen 2 maanden heel erg veel geholpen door allerlei lieve mensen.

Het begon met Nico, die zo lief was om mijn yogaspullen van Vingelen naar Tolga te rijden met zijn aanhanger. Daar huur ik voor de woensdagavond mijn oude lokaal, om daar yogalessen te geven.

Daarna kreeg ik een koelkast en 3-pits electrische fornuis van Peter en Ingrid. Hein was vervolgens zo lief om die voor me naar Tynset te brengen.

Tino, Aleida en Joel hebben we me vervolgens meegeholpen te verhuizen naar Tynset.
Aleida met haar auto + aanhanger.


Tino kon mooi zijn armspieren trainen.


Loreena met een gedeelte van haar bed.




Aleida had nog 2 manden vol met lekkernijen voor me. O.a spliterwten en rookworst! Van Peter en Ingrid kreeg ik nog een heleboel diepgevroren varkensvlees. Dus tijd voor echte hollandse erwtensoep:


Van Linda kreeg ik vervolgens een zo goed als nieuwe matras, nadat ik haar vertelde dat ik zo'n rugpijn had vanwege mijn al 20 jaar oude matras. Ze kwam het zelfs brengen! Ik slaap sindsdien een stuk beter.

Van Ruth Lise en Aud Mary, dames van de 60+ yoga, kreeg ik dozen vol met rode bessen en zwarte bessen. Ook bij Aleida mocht ik haar struiken met zwarte bessen (solbær) en witte bessen kaal plukken. Daar heb ik allemaal lekkere potten jam van gemaakt. Die hoef ik voorlopig niet te kopen!

Van diezelfde Ruth Lise kreeg ik een aantal vloerkleden, die ik bij haar thuis in Tylldalen op ben gaan halen. Zo hebben we tenminste geen koude voeten in de winter!

Ik heb heel erg geboft met de verhuurder van mijn appartementje. Begin oktober ging ik mijn zomerbanden verwisselen voor winterbanden. Eerst een filmpje op YouTube bekeken hoe dat moest, want dat had ik dus nog nooit gedaan. En toen aan de slag.

Band verwisselen
De bouten bleken nogal erg vast te zitten. Dus Øystein gevraagd of hij kon helpen. Dat kon hij wel. Hij zette de sleutel op de bout, ging erop staan, sprong een keer en toen was de bout los. Vervolgens heb ik zelf de band verwisseld. Maar bij band nr 2 liep ik weer tegen hetzelfde probleem op. Øystein zag me modderen en heeft toen de overige 3 banden ook voor me verwisseld. Hij merkte op dat ik eigenlijk nieuwe winterbanden nodig had. Tja, dat wist ik wel, maar voorlopig geen geld daarvoor. Hij zou wel even op zijn werk kijken (hij werkt in een autogarage in Tolga) of hij daar goede gebruikte banden kon vinden. Gratis. En jawel, de volgende dag stopte hij bij mijn auto en verwisselden vervolgens weer alle vier de banden. Ik heb nu goede winterbanden onder mijn auto, helemaal voor niks, dankzij de aardige buurman!

Half oktober kreeg ik weer hulp van Aleida en Joel. Dit keer zijn we 3 x naar Hodalen gereden om gratis brandhout te halen. Dit hout was van Remco en Eleonie. Maar omdat ze gingen verhuizen naar Noord-Trondelag (ze hebben een boerderij gekocht daar), mocht ik het hout hebben. Als ik het maar zelf op kwam halen. Dus nu heb ik bijna genoeg om de winter mee door te komen.

Hout halen in Hodalen met Aleida en Joel
M'n autootje had het zwaar met al dat brandhout. Niet al te vol geladen, want anders zakt hij door zijn wielen :-)
 Van Remco en Eleonie kreeg ik ook 2 rieten stoelen zodat ik nu 4 lekkere stoelen heb staan in mijn huiskamer.

1 van mijn støttekontakten was naar Zweden geweest om boodschappen en had voor Loreena 20 pakjes Caprisone meegenomen. Cadeautje. Zo heeft Loreena voor de hele maand november genoeg pakjes om mee naar school te nemen :-). En afgelopen zondag kreeg ik van Ingrid nog een emmertje zelfgemaakte soep met ballen mee.

En dan heb ik alle mensen, waarbij ik terecht kon om even te spuien, nog niet genoemd.

Kortom: ik sta er niet alleen voor en ben omringt door allemaal lieve mensen, die me graag willen helpen als ze dat kunnen. En dat is iets waar ik heel dankbaar voor ben!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten