woensdag 29 juni 2016

Update

Er is weer veel gebeurd de afgelopen 6 weken. Een beetje teveel soms.
Laten we maar bij het begin beginnen:

Zondag 22 mei hebben Loreena en ik met het koor gezongen tijdens de inzegening van de nieuwe priester in de kerk in Tolga. Leuk en interessant om zoiets eens mee te maken! De dienst was een mengeling van katholiek en protestant.

Sneppen tijdens de kerkdienst. Loreena staat rechts vooraan, bijna in het midden. En ik sta helemaal rechts achteraan.

Ik heb nog tot 6 juni in de bloementent gewerkt en Loreena heeft de rest van mijn uren overgenomen. Dat zou dan de hele maand juni en juli zijn, zo was dat tenminste afgesproken met de eigenaar en de andere medewerkers. Maar 1 week geleden kreeg ze ineens op zondagavond een sms met de mededeling: bedankt voor je inzet, maar we hebben je niet meer nodig de rest van het seizoen. Ik ben zo ontzettend boos geworden, dat ik er zelfs iets van op Facebook heb gezet. Iets wat ik normaal nooit snel doe. Potverdorie, heeft ze eindelijk een zomerbaantje, gebeurd er dit! Ik twijfel nu of ik de eigenaar moet aangeven, want het was zwart werk, en dat is natuurlijk verboden. Ik ben er nog niet uit.

Begin juni had ik 3 inwerkdagen bij Litun, een instelling voor geestelijk gehandicapten. Ik was al støttekontakt (steuncontact) voor iemand daar en dat heeft geholpen om dit zomerbaantje te krijgen. In het begin was het even wennen, maar het gaat vast wel lukken.

Per 1 juni ben ik ook begonnen als BPA, brukersstyrt personlig assistent. Ik werk nu 7,5 uur per week, verdeeld over 3 dagen, bij een mevrouw in Tynset. Voornamelijk poetsen, maar ook af en toe boodschappen doen en persoonlijke verzorging. Dit is een vast baantje tot eind november, dus dat is super! Het enige minpuntje is dat deze dame behoorlijk veeleisend is, dus echt leuk werk is het niet. Maar goed, ik denk dan maar aan mijn bankrekening, zet mijn blik op oneindig en mijn verstand op nul. Het is gelukkig maar 7,5 uur per week.

In de tussentijd heb ik ook nog een gesprek gehad met Røros Næringshage, een bedrijfsvereniging in Røros. om een soort samenwerkingsverband op te zetten met allerlei alternatieve leraren (yoga, tai chi enz.). Ik zou dan alle mensen in kaart moeten brengen en zij zouden dan een bijeenkomst plannen om met iedereen hierover te praten. Aangezien ik nu tot over mijn oren in het werk zit, laat ik dit even varen. Ik kan niet alles.

4 juni zijn Loreena en ik gezellig naar Savalen geweest om te daar op het strandje bij het meer te picknicken. De wind was koud, maar in de beschutting van een hutje was het toch heel lekker en super gezellig.


Uitzicht vanaf ons plekje.




10 juni hadden we een afsluitingsfeestje van het koor bij de hut van 1 van de koorleden. Het werd een gezellig avondje. Overigens ben ik gestopt als voorzitter van het koor. Ten eerste is het heel veel werk, en ten tweede is de lol er heel snel af als er een paar tussen zitten die het leuk vinden om keiharde kritiek te geven als je een keer een fout maakt. Al de onzekerheid over werk en inkomen de laatste tijd en nu het vele werk, maakten dat ik dat er gewoon niet meer bij kon hebben. En natuurlijk is het zo, dat degenen die het meest kritiek hebben, geen zin hebben in de functie van voorzitter. Lekker makkelijk, veel kritiek geven en het zelf niet willen doen.

14 juni was het afsluitingsfeest van Tino op Storsteigen. Hij is nu zo goed als klaar. Omdat hij de 1e 2 jaar een speciaal leerprogramma had en daarna påbygg (2 jaar theorie, na de 1e 2 jaar praktijk) heeft gedaan, heeft hij wat praktijk gemist. Dat moet hij nog gaan doen van september tot november: werken met de paarden op Storsteigen plus nog een examen daarover. Als hij dat heeft afgerond, krijgt hij zijn diploma.
Tino tijdens het afsluitingsfeest


Omdat het nog onzeker is of hij financiele steun van het NAV krijgt (de noorse UWV), is hij voorlopig bij mij komen wonen. We zijn rond de tafel gaan zitten om regels op te stellen en de eerste anderhalve week is goed verlopen.




21 en 22 juni had ik een leuke yoga-opdracht in Savalen. Daar werden toen de aktieve gepensioneerden dagen gehouden en ik was gevraagd of ik gedurende die 2 dagen 5 yogalessen voor senioren kon geven. Natuurlijk kon ik dat! En het was helemaal superleuk! Het liefste zou ik voltijd als yogalerares willen werken, zo leuk vind ik het. De organisator heeft veel positieve reacties gekregen over mijn lessen en volgend jaar willen ze graag weer een beroep op me doen.

Afgelopen weekend (25 en 26 juni) ben ik dan echt begonnen bij Litun. Ik werd gelijk in het diepe gegooid. Ik werk in een huis met 4 bewoners. Er was te weinig personeel, waardoor ik het grootste gedeelte van de tijd alleen was met 2 van de 4 bewoners.  Bij het uit bed halen van 1 van de bewoners, die veel hulp nodig heeft, kwam er gelukkig iemand helpen. Al met al ging het niet slecht. Gisteren weer een dienst gedraaid en ik begin de routine bij die ene bewoner een beetje onder de knie te krijgen.

En nu zit ik even thuis. Ik zou eigenlijk moeten gaan werken bij die dame in Tynset, maar ik kon haar huis niet in. De voordeursleutel die altijd op een bepaalde plek ligt, lag daar nu niet. Aangezien ik haar telefoonnummer niet heb, heb ik, na 4 x aanbellen gedurende 10 minuten, maar een briefje in de deursponning gestopt. Ook mijn leidinggevende kan ik niet bereiken. Vervelend, zo'n situatie! Vanmiddag half 1 moet ik weer op Litun zijn voor een uitleg hoe het datasysteem werkt en daarna van half 3 tot half 10 een avonddienst draaien. Ook morgen weer zo'n dag: van 10 tot half 1 als BPA en vervolgens van half 3 tot half 10 weer een avonddienst. Lange dagen, maar met mijn bankrekening in mijn achterhoofd en niet al teveel bezigheden naast het werk moet het lukken. Gelukkig kan ik altijd wel een momentje vrij maken voor yoga, anders zou ik het niet vol kunnen houden. En ook Tino en Loreena helpen mee in het huishouden, dus dat betekend minder werk voor mij.

En last, but not least: de kittens. Daar gaat het heel goed mee. We hebben ontzettend veel foto's van ze gemaakt en er een heleboel gedeeld op Facebook. Ondertussen zijn de 2 jongetjes weg. De ene is vorige week naar zijn nieuwe eigenaresse gegaan en de andere gisteren. Dus nu hebben we nog 6 katten: Sammy, die zijn kids erg gezellig vind, Luna, die er niks aan vindt en helaas regelmatig ruzie heeft met Sammy, Elena en Emily, de poezen van Loreena en Elora en Amy, de 2 overgebleven kittens. Elora is van Loreena en Amy is nu van mij.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten