maandag 9 november 2015

1e week yogaleraar opleiding

Zoals ik in mijn vorige blog al geschreven had, ben ik mijn telefoon kwijtgeraakt op het vliegveld in Oslo. En ik had mijn fototoestel niet meegenomen, dus ik kan geen foto's maken. Gelukkig heb ik 2 foto's: eentje van Ineke, 1 van de deelneemsters en eentje genomen  met mijn laptop.

De zee achter de villa waar de opleiding wordt gegeven en we ook overnachten.

Uitzicht vanaf het balkon.
Om 5 uur woensdagmiddag landde ik op het vliegveld van Ibiza. Gelukkig was mijn koffer er en Georgina stond me op te wachten, om me naar Santa Eularia. Toen ik bij de villa kwam, waren er al 2 deelneemsters gearriveerd: Ineke uit Nederland en Rebecca uit de Verenigde Staten. We zijn met z'n drietjes langs de kust richting de jachthaven gelopen en hebben daar lekker gegeten in 1 van de vele restaurantjes. De laatste keer vlees en wijn, dus die gelegenheid lieten we niet aan ons neus voorbij gaan :-)

De volgende dag ben ik met Ineke weer een lekker eind gaan lopen. We hebben nog ergens cappacino gedronken en in een ander restaurantje gelunchd. Deze dag moesten we tot 18 uur voor onszelf zorgen. De hele dag druppelden de andere deelnemers binnen: Jasper uit Nederland, Bodil en Cecilie uit Noorwegen, Lucia, Jasmina, Analey uit Spanje, Jacob uit Australiƫ, Kaamini uit Rusland, Felicity uit Engeland en Sarah uit de Verenigde Staten. 13 deelnemers in totaal. Om 18 uur was het gezamenlijke diner en daarna de presentatie van iedereen en het uitdelen van het lesplan en tijdschema. Om 10 uur lag iedereen in zijn bed. Helaas was het matras nogal hard en heb ik een paar dagen erg slecht geslapen. Wat de 2e dag resulteerde in een migraineaanval rond 18 uur. Balen! Ook de volgende dag nog hoofdpijn, maar nu gelukkig niet meer. Er liggen ondertussen 2 ligstoelmatrassen op mijn bed, zodat dat iets beter ligt. Ik lig op een kamer met 4 anderen: met Ineke, Felicity, Analey en Sarah.

Het dagschema ziet er globaal als volgt uit:
half 7 opstaan, 7 uur Satsang, meditatie en chanten. Satsang is een soort les, we krijgen uitleg over de Bhagavad Gita. Daarna even een korte pauze en dan van 8 tot 10 uur yogales. We worden opgeleid om leraren te worden in de Sivananda yoga. De basis in Sivananda yoga bestaat uit 12 houdingen, die we dus elke dag moeten doen. We zijn nu zover dat we ze aan elkaar moeten gaan leren, als voorbereiding op als je zelf les gaat geven na de opleiding.

Om 10 uur hebben we ontbijt/brunch. We hebben een geweldige kokkin, de engelse Wendy. Ze maakt heerlijk eten klaar en alles is, natuurlijk, vegetarisch. Daarna moeten we Karma yoga doen, Dat houdt in dat iedereen volgens een schema huishoudelijke klusjes moet doen. 3 doen bijv de ontbijtboel opruimen en afwassen, 3 andere doen de badkamers, weer 3 andere de tuin enz. Als we daar mee klaar zijn, hebben we vrij tot 2 uur. Om 2 uur weer les en dit is elke keer verschillend. De afgelopen 3 dagen hebben we anatomieles gehad, morgen staat een demo op het programma, woendag pranayame (ademhaling) enz. Dan om 4 uur een korte pauze en dan weer yogales. Dit keer een meer freestyle les. Om 18 uur avondeten en van 8 tot half 10 weer satsang, meditatie en chanten. Om half 10 duiken de meesten hun bed in, want het zijn toch wel vermoeiende dagen.

Hier wat foto's van de website van Spirit Body Yoga:

De villa waar we de hele maand verblijven. Linksboven slaap ik.

De tuin. Helaas is het water in het zwembad erg koud en ligt het zwembad het grootste gedeelte van de dag in de schaduw.

De woonkamer beneden en daarachter de eetruimte.

De yogaruimte in de kelder.
En het weer? Dat is heerlijk! Elke dag zon en 20 graden. We mogen dus niet klagen :-)

3 opmerkingen:

  1. Super om te lezen. Het lijkt me echt geen straf om daar te zijn ook al zijn de dagen vol gepland. Hoop dat je geniet en 'de boel' een beetje los kan laten. Sterkte en succes ! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om je belevenissen zo te volgen. Echt volle dagen zo en dan is het niet gek dat je al vroeg naar bed gaat. Veel succes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet eruit als een paradijsje. Ik denk dat je genoeg inspiratie, rust en positiviteit krijgt daar. Je matrasje wacht wel op je hier in Noorwegen, geniet nu nog maar even daar.

    BeantwoordenVerwijderen