zondag 15 november 2015

2e week yogaleraaropleiding

Ineke en ik, op onze favoriete ontbijtbank.
De 2e week is bijna achter de rug.

Niet veel nieuws te vertellen, het is dag in dag uit hetzelfde ritme. Ik begin er aardig gewend aan te raken en vind het helemaal niet erg. De afgelopen dagen hebben we les in Raja Yoga gehad en hebben we de Yoga Sutra's van Patanjali bekeken. De lerares, Kiranya, deed het zo goed, dat we allemaal aan haar lippen hingen. De Yoga Sutra's gaan over de filosofie achter yoga.

Verder zijn we begonnen met het lesgeven in kleine groepjes aan elkaar. De yogastroming die we hier volgen heet Sivananda yoga en de beginnersklas bestaat uit 12 houdingen. Vanaf morgen (maandag) moet ieder van ons een les van anderhalf uur geven aan de anderen, aan de hand van die 12 houdingen, die in een vaste volgorde afgewerkt moeten worden. Eerst wilde ik daar in januari een cursus over geven in Noorwegen, maar een aantal houdingen vind ik eigenlijk te veel risico inhouden en ik vind ze ook eigenlijk gewoon niet leuk om te doen. Dus is het beter dat voor mijn eigen sessie te houden en les te geven in dingen die ik wel leuk vind. Een van de houdingen is bijv. hoofdstand. Een houding die veel voordelen geeft, maar die ik dus niet kan, want ik ben niet sterk genoeg in mijn bovenlichaam. Misschien dat ik een korte cursus geef voor mensen die al langer yoga doen, maar voor beginners vind ik het geen goede houding.

Afgelopen week gaf onze lerares Nora een demonstratie hoe zij haar eigen persoonlijke sessies doet. Het zag er heel mooi uit! Komende dinsdag moeten wij een demonstratie geven, met daarin in ieder geval een aantal houdingen. Verder mogen we zelf invullen wat we doen, maar het moet met yoga te maken hebben. Ik ga beginnen met zingen (zingen of chanten valt onder Bhakti Yoga, de yoga van devotie) en daarna een zonnegroet, maangroet en aardegroet.

Gisteren hadden we weer een stiltedag: een hele dag niet praten, alleen in de lessen. Dit keer was het niet zo erg meer als de vorige keer, het voelde eigenlijk prima om even niks te zeggen. Vandaag hebben we een vrije dag. Ineke en ik zijn vanochtend naar het strand geweest om te oefenen en studeren. Daarna zijn we naar de strandtent naast onze villa gegaan: Babylon Beach, waar Ineke me trakteerde op een energiesapje. Het is heel gek, maar op de een of andere manier mis ik vlees en wijn op dit moment helemaal niet. Mede dankzij nog steeds fantastische kok Wendy.

Afgelopen week heeft Ineke ook een aantal foto's van me gemaakt in yogahoudingen op het strand. Die kan ik mooi gebruiken voor de website en facebooksite.




En ik doe genoeg inspiratie op voor allerlei cursussen. In januari begin ik, naast de meditatiecursus, ook met een ademhalingscursus. Nu maar open dat dat een flink aantal klanten op gaat leveren. Want toen ik zonet mijn bankrekening checkte, werd ik niet zo blij, want Tolga Kommune heeft mijn loon van afgelopen oktober niet uitbetaald. Ik weet niet waarom, heb dan ook direct een mail gestuurd. Maar balen is het wel, want daarvan zou ik de huur betalen. Nou ja, maar diep ademhalen en los proberen te laten. Het komt vast wel goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten